Hoppa till innehållet

Här är AI-bolagen som investerarna älskar

Riskkapitalbolaget Atomico pekar i en ny rapport ut AI och så kallad ”deep tech” som en stekhet sektor. Di Digital listar de hetaste svenska AI-bolagen just nu.

Watty, Shim, Imagimob, Dooer och Unomaly är några av de svenska AI-bolagen.
Watty, Shim, Imagimob, Dooer och Unomaly är några av de svenska AI-bolagen.

Sedan 2011 har det investerats runt 198 miljoner dollar i tekniktunga svenska techbolag, ett område där bland annat artificiell intelligens ingår. Summan inkluderar investeringar i jättar som Artificial Solutions, som tagit in över 440 miljoner kronor sedan starten, till uppstickare som Imagimob, som utvecklat en AI som känner igen och förstår kroppsrörelser.

Läs mer: Niklas Zennströms Atomico tar sikte på ”deep tech”

Artificiell Intelligens, eller AI, bygger på att lära maskiner att känna igen mönster, så kallad maskininlärning. I korthet handlar det om att låta en dator ta del av en bit information upprepade gånger med en tillhörande förklaring, till dess att datorn själv lär sig identifiera den.

AI-teknik används ofta för att kartlägga mönster eller upptäcka avvikelser i komplexa system, vilket gör tekniken applicerbar på en rad branscher.

En genomgång av Di Digitals databas Nordic Tech List visar på inte mindre än 34 aktiva AI-bolag bara i Sverige, varav många nyligen tagit in nytt kapital. Vi listar några av de senaste investeringarna. 

Watty – har koll på elförbrukning

Foto: Hjalmar Nilssone, vd för Watty

Stockholmsbaserade Watty (NTL) grundades 2013 och har utvecklat en tjänst som visar hur mycket elektricitet man använder i hemmet. Tjänsten jämför användandet med liknande hushåll och och ger rekommendationer hur man kan sänka elkostnaderna. Bolaget har utvecklat en AI som läser av energiförbrukningen och kan slå larm om något går fel med någon elprodukt i hemmet.

I somras tog bolaget in drygt 28 miljoner kronor av EQT Ventures och Cleantech Invest. Bland bolagets tidiga investerare finns bland annat bland annat Spotifys produktchef Gustav Söderström (NTL). Under 2015 omsatte bolaget cirka 600 000 kronor.

Läs mer: Energistartupen Watty tar in 30 miljoner

Unomaly – har koll på it-system

Foto:  Johan Gustafsson, vd och grundare på Unomaly och Göran Sandahl, grundare och teknikchef på Unomaly. Foto: Henrik Björkman

Unomaly (NTL) grundades 2012 och har utvecklat en AI-tjänst som hjälper bolag upptäcka problem i sina it-system. Tjänsten följer den data som produceras i it-system och slår larm om det förekommer avvikelser från det normala.

I somras tog bolaget in 43 miljoner kronor i en kapitalrunda med riskkapitaljätten EQT Ventures som huvudinvesterare. Bolaget omsatte cirka 6 Mkr under verksamhetsåret som slutade den 30 juni 2015.

Läs mer: EQT Ventures storsatsar på maskininlärning

Now Interact – bedömer kundupplevelser

Foto:

Stockholmsbaserade Now Interact (NTL) har utvecklat en lösning som med hjälp av maskininlärning följer kundernas väg i olika kanaler – en så kallad omnichannel-lösning – och kopplar ihop den datan.

I november tog bolaget in 44 miljoner kronor från SEB Venture Capital och det finska riskapitalbolaget Inventure tillsammans med den befintliga ägaren Industrifonden. Bolaget omsätter 30 miljoner kronor per år och jobbar med kunder som Tele 2, Dustin, Swedbank och Folksam i Sverige. Man har även verksamhet i England och Holland och har fått sin första kund i Tyskland. 

Läs mer: 44 miljoner till Now Interact – väljer nordiskt kapital före amerikanskt

Dooer – AI för bokföring

Foto: Sam Nurmis Pingdom har prisats som en Di Gasell Foto: Jack Mikrut

De senaste åren har en rad lösningar lanserats som kombinerar AI med bokföring. En av dessa är startupbolaget Dooer (NTL), som utvecklat en tjänst som med hjälp av AI parar ihop kontohändelser med kvitton och fakturor.   

Bolaget är grundadat av Sam Nurmi, som grundat och sålt bolaget Pingdom. Bolaget tog nyligen in 40 Mkr från okända investerare. 

Läs mer: Dooer tar in 40 miljoner kronor

Shim – hjälper dig reflektera

Foto: Amanda LindgrenAndreas Amsenius, Hoa Ly och John Airaksinen är tre av grundarna av Shim. Foto: Amanda Lindgren

Ett bolag som fått mycket uppmärksamhet under hösten är Shim (NTL). Bolaget har ambitionen att få användarna att reflektera över det viktiga i livet och att stärka relationerna mellan människor. Det vill man uppnå genom en egenutvecklad chatbot som interagerar med användare och lär sig om dem med hjälp av AI.  

Bolaget har en rad namnkunniga investerare och tog under hösten in 3,8 miljoner kronor från Sophia Bendz, Gustav Söderström och Sweet Capital. Bland bolagets tidigare investerare finns bland andra Stardoll-grundaren Mattias Miksche och TAT-grundaren Hampus Jakobsson.

För tillfället finns Shim enbart i betaversion där testpersoner får tillgång till appen några i taget. Ett lanseringsdatum för den öppna versionen är ännu inte satt.

Läs mer: Därför investerar King-miljardärerna i psykologi-appen

Imagimob – analyserar rörelsemönster

Foto: Imagimobs tre grundare Anders Hardebring, Alexander Samuelsson och Tony Hartley. 

Imagimob (NTL) har utvecklat en teknik som med hjälp av sensorer analyserar rörelsemonster och lagrar datan. Mjukvaran ska kunna upptäcka avvikande rörelsemönster och därmed till exempel sätta igång larm eller liknande.

I somras tog bolaget in 8 miljoner kronor från sina befintliga ägare Almi och Stockholms Affärsänglar.

Läs mer: AI-startup tar in 8 miljoner för att analysera rörelsemönster

Lytics – ska ge patienter rätt vård i tid

Foto: Martin Rugfelt var fram till nyligen styrelseordförande i Lytics.

Lytics (NTL) var ursprunglingen en del av Malmöbolaget Expertmaker, som i våras köptes upp av amerikanska Ebay.

Lytics vill kombinera traditionell vård med stora mängder data. Detta för att bygga upp ett datadrivet larmsystem som upptäcker när en enskild patient behöver vård. Tekniken ska motverka onödiga sjukhusvistelser.

Läs mer: AI-bolag tar in fem miljoner för att växa i USA

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera