Hoppa till innehållet

Här är höjdpunkterna från Slush 2017

2 400 volontärer anordnade tech-konferensen Slush i Helsingfors i slutet av november. 20 000 deltagare från hela världen kom för att lyssna på bland annat Al Gore, Tencents styrelseordförande och svenska Sophia Bendz från Atomico.

Marianne Vikkula, vd på Slush.
Marianne Vikkula, vd på Slush.Foto: Jesper Frisk

”Det unika med Slush är samhörigheten och känslan att det här görs för gruppen. Sedan har vi ett intensivt fokus på mötet mellan investerare och entreprenörer”, säger Marianne Vikkula, som är vd på Slush, till Di Digital.

Techkonferensen i Helsingfors samlade i slutet av november och början av december 20 000 investerare, entreprenörer och journalister från 130 länder.   Det gör den till en av Europas största. 

I den nedsläckta lokalen, upplyst av strålkastare med ett lila och turkost sken, hålls det föreläsningar och panelsamtal om bland annat bolagsbyggande, blockkedjan och artificiell intelligens.

Foto:
Al Gore, tidigare vicepresident i USA, på Slush. Foto: Jesper Frisk

Slush är ett samlande vattenhål för den blomstrande finska startupscenen, där miljardbolag som Supercell och Rovio utmärker sig. Slush har ögonen på sig från högsta politiska ort i Finland. Landets president Sauli Niinistö höll ett anförande vid öppnandet.

Läs även: ”När en kvinnlig jordbrukare får en mobil så förändras hennes liv” 

Bland talarna märktes bland annat kinesiska techjätten Tencents styrelsordförande Martin Lau som gav sin syn på europeiska techbolag, Elizabeth Nyamayaro från FN:s initiativ Heforshe som berättade hur teknik kan gynna jämställdheten, och USA:s tidigare vicepresident Al Gore som lyfte hållbarhetsfrågan.

Foto:
Elizabeth Nyamayaro som leder FN:s initiativ Heforshe, på Slush. Foto: Jesper Frisk

I publiken fanns även brittiska prins William, liksom svenska prins Daniel.

Läs även: Så blev Tencent större än Facebook: ”Vi investerar i kreativitet”

Riskkapitalbolaget Atomico som grundades av Skype-miljardären Niklas Zennström satsar stort på Slush och både han och investeringsrådgivaren Sophia Bendz, med en bakgrund som marknadsföringschef på Spotify, var där för att presentera sin årliga rapport över den europeiska startupscenen. Den växer snabbt, kunde de konstatera. I år väntas 160 miljarder kronor investeras, och därmed krossa tidigare rekord.

Läs även: Sophia Bendz: Därför kommer nästa gigant från Europa 

35 personer jobbar med Slush året om och får lön. Ytterligare omkring 2 400 personer är volontärer.

Foto:
Martin Lau, Tencents styrelseordförande, på Slush. Foto: Jesper Frisk

”Slush skulle inte vara möjligt utan volontärerna. De kommer från hela världen, en del hela vägen från Australien”, säger Marianne Vikkula.

Hon började själv som volontär 2012, blev en del av kärnteamet året efter och har nu varit vd i två år.

Slush hölls för första gången 2008. Då var det sex entreprenörer som ville samla Helsingfors entreprenörer. Första året kom 300 personer. Sedan dess har tech-eventet vuxit. Faktiskt så mycket att grundarna tyckte att Slush tog för mycket tid och pengar i anspråk. Därför lämnade de över till studenter i Helsingfors, som numera sköter eventet med stöd från entreprenörer och investerare.

Läs även: Al Gore: Klimatet är den bästa investeringsmöjligheten någonsin

”Idag är det mycket mer än bara Helsingfors-eventet. Vi har 75 samlingar över hela världen i år”, säger Marianne Vikkula.

Läs även: Marcus Wallenberg om Apple Pays intåg: Vi får se var det landar

En av de svenska deltagarna på plats är Annie Grönblad på HR-techbolaget Trustcruit. Hon är nöjd efter två intensiva dagar.

”Vi har varit i dialog med många stora bolag under en längre tid genom videomöten och det har varit fantastiskt att få träffa dem. Stämningen på Slush är väldigt öppen och alla är intresserade av varandra. Det finns en skön entreprenörsanda”, säger hon.

Se video från Slush:

 

 

Innehåll från Lannebo fonderAnnons

Förvaltaren: ”Därför lyckas svenska småbolag”

Bildtext porträtt: Hjalmar Ek, förvaltare för fonden Lannebo Småbolag
Bildtext porträtt: Hjalmar Ek, förvaltare för fonden Lannebo Småbolag

Sverige har en lång tradition av småbolag som vuxit till framgångsrika internationella storbolag. Hjalmar Ek, förvaltare för fonden Lannebo Småbolag, ger sina förklaringar till varför svenska småbolag är så framgångsrika.

Sverige intar en unik position när det kommer till framgångsrika småbolag, en prestation som få länder kan mäta sig med. Ett flertal småbolag har genom åren vuxit och utvecklats till storbolag med en stark global närvaro, vilket tydligt illustrerar landets förmåga att odla och främja företagande.

En förklaring är enligt Hjalmar Ek, förvaltare för fonden Lannebo Småbolag, att Sverige är ett litet land och det därför krävs expansion till andra länder för att fortsätta växa. Dessutom finns ett starkt fokus på produktutveckling. 

Mindre bolag kan växa

En annan avgörande faktor i denna framgångssaga är det nära samarbetet mellan svenska företag. Genom partnerskap och samverkan mellan små och stora aktörer skapas en symbios som gynnar båda parter. Detta samarbete ger småbolagen inte bara tillgång till nya kontakter och kunder utan också möjligheten att växa och expandera sin verksamhet.

– Det finns en symbios däremellan som gör att det mindre bolaget får möjlighet att växa, säger Hjalmar Ek. 

Småbolag har också i högre grad starka ägare som funnits med i bolaget under lång tid, ibland sedan starten. Det gör att engagemanget och drivet ofta är väldigt starkt vilket skapar välmående företag. 

Det svenska regelverket kring hur bolagen ska styras innebär också en mindre risk för att råka ut för något blufföretag. 

– Det finns en stark aktiekultur här. Det är väldigt få bolag på svenska börsen som man behöver var orolig för att bli lurad av, den risken är större på mer exotiska marknader.

Läs mer om fonden Lannebo Småbolag hos Lannebo 

Lannebos artikel innehåller information om värdepappersfonder och specialfonder. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Lannebo fonder och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera