Hoppa till innehållet

Krisande svenskt taxibolag blir underleverantör till Bolt

Krisande Bzzt, som just nu genomgår en företagsrekonstruktion, tecknar ett viktigt avtal med taxiappjätten Bolt. ”Matleveranser är något som efterfrågats av många under en längre tid”, säger Nils Wijkmark på Bolt.

Bzzts små taxipoddar har nu målats i Bolts gröna färger.
Bzzts små taxipoddar har nu målats i Bolts gröna färger.Foto: Erik Lundback (press).

Minitaxibolaget Bzzt har sedan lanseringen 2017 gjort sig kända i Stockholm för sina eldrivna, trehjuliga poddar som kan köra i högst 45 kilometer i timmen. 

Men under 2020 har det mesta gått snett för bolaget. 

I slutet av mars tvingades bolaget gå in i en företagsrekonstruktion när intäkterna sjönk kraftigt på grund av coronavirusets utbrott. 

Dessförinnan hade Bzzt valt att säga upp hälften av sina förare för att nå lönsamhet inom ett halvår, en plan som grusades.

Läs mer: Poddtaxibolag i rekonstruktion

En ambition under den pågående rekonstruktionen är att snabbt ställa om verksamheten mot bud.

Nu har bolaget tecknat ett avtal med taxiappjätten Bolt. Tillsammans ska parterna börja erbjuda matleveranser innanför tullarna i Stockholm.

”Att Bolt väljer att jobba med Bzzt ger oss chansen att bevisa vår flexibilitet och kapacitet”, säger Mirelle Englund, vd för Bzzt i Stockholm i en kommentar.

Samarbetet börjar som ett pilotprojekt och kommer att pågå två månader framåt i tiden. Avgiften för en leverans kommer att ligga på 39 kronor för kunden.

Bzzt har även inlett ett samarbete med rädda-mat-appen Karma om hemleveranser av livsmedel, som fortsätter.

Läs mer: 25-åringens taxiapp Bolt värderas till 14 miljarder – utmanar Uber

Di Digital har tidigare rapporterat om Uber-utmanaren Bolt, som lanserade sin taxitjänst i Sverige i fjol. Nu breddas produktportföljen.

”Bolt har hundratusentals kunder i Sverige och matleveranser är något som efterfrågats av många under en längre tid. Den infrastruktur vi har byggt upp och all erfarenhet vi har tillskansat oss ger en stabil grund för att kunna utöka våra tjänster”, säger Nils Wijkmark, regionchef för norra Europa på Bolt, i en kommentar.

Företaget grundades 2013 i Estland och har etablerat sig som marknadsledare i Baltikum, flera länder i Östeuropa samt delar av Afrika. Sammantaget uppges de vara verksamma i över 100 städer i 35 länder i Europa och Afrika och ha totalt 30 miljoner användare. 

Läs mer: Förare flaggar för tvärnit – Bolt svänger efter nya uppgifter

Under 2018 omsatte Bolt nästan 80 miljoner euro, motsvarande drygt 850 miljoner kronor. Det var fyra gånger högre än året innan. Bland investerarna i Bolt, som värderas till över 14 miljarder kronor, finns fordonsjätten Daimler och den kinesiska taxiappen Didi Chuxing. Grundarna Markus Villig, Martin Villig och Oliver Leisalu äger dock fortfarande runt 40 procent av bolaget.

Så sent som i januari 2020 säkrade Bolt ett lån på ungefär en halv miljard kronor från Europeiska Investeringsbanken, EIB.

Läs mer: EU satsar halv miljard på 25-åringens Uber-utmanare 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera