Hoppa till innehållet

Miljoner upp i rök när Norrsken festar

Volvos nya affischnamn och vem som egentligen tog initiativet till Voi är några av veckans snackisar. Di Digitals nyhetschef konstaterar även att det blev röjigt på Norrskens senaste fest.

Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.
Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.

Vems idé var det egentligen att starta Voi? Grundaren Fredrik Hjelm har ju berättat att han ville hitta en bättre transportlösning efter att ha levt bland avgaser och bilköer i Moskva. Men enligt uppgifter till oss är saken något mer komplicerad. Ryktet säger att Per Brillioth, vd för riskkapitalbolaget Vostok New Ventures och heller ingen främling för ryska affärer, ska ha sett trenden i USA och tagit kontakt med Fredrik Hjelm för att dra igång ett elscooterbolag här i Sverige.

Klart är i alla fall att Per Brilioth är engagerad i den runda på 1-1,5 miljarder kronor som Voi är på väg att stänga. 

”Vi kan inte stoppa in en miljard själva men en bra bit av det och kommer att göra det”, sa han i en intervju med Di Digital.

Läs mer: Storägaren bekräftar: Voi på väg att stänga miljardrunda 

Frontar Volvo: Ishtar Touailat och Zlatan Ibrahimovic.
Frontar Volvo: Ishtar Touailat och Zlatan Ibrahimovic.

Volvo Cars VOLCAR B +1,35%Dagens utveckling har de senaste åren jobbat hårt från att gå från radhusstämpeln till lyx. Biltillverkaren har därför börjat samarbeta med heta profiler som fotbollsstjärnan Zlatan Ibrahimovic och Swedish House Mafia. Men nu har biltillverkaren valt att köra in på en ny väg enligt uppgifter till oss. När Volvo Cars snart lanserar sin mobiltitetstjänst ska det bli mer business, hållbarhet och tech.

Ryktet säger därför att de ska ha valt affärskvinnan Ishtar Touailat som nästa affischnamn. En kvinna som det är lite svårt att definiera. Hon är något av en influerare, med sina 55.500 följare på Instagram. Ishtar lämnade i våras sitt jobb som innovationschef på Tieto för Techbuddy, ett svenskt ”Uber för techsupport”. I veckorna driver hon även olika AI- och startupsprojekt, kodarprogrammet Futuristas och åker runt i Sverige och föreläser. Vi får se vad nästa steg är för denna ”Nya näringslivets Zlatan” – kanske även hon startar sitt eget mediebolag?

I veckan anordnade Norrsken Impact Week. Stiftelsen hade byggt om kontoret i Spårvagnshallarna i Stockholm till en maxad eventlokal som gick i olika plan. Besökarna slussades genom en tunnel i neon med påkostade filmer om hur Norrsken-bolagen ska förändra världen.

Rätt snabbt jobbat ändå. Jag har förstått att de i princip bestämde sig för att göra detta när vi tillsammans gjorde Impact Summit i Åre i mars. Vi på Di Digital var såklart med även denna gång. Men vi hade inte riktigt räknat med vilket tryck det skulle bli. Oftast brukar inte alla anmälda dyka upp på event. När Impact Summit blev fulltecknat släppte vi då på extra platser. Men det orsakade kökaos och några fick först stå och kika in i dörröppningen.

Niklas Adalberth på Impact Summit i måndags.
Niklas Adalberth på Impact Summit i måndags.Foto: Amanda Lindgren

Vi hade såklart mannen bakom Norrsken, Klarnamiljardären Niklas Adalberth, på scen. Han berättade om sitt ”breaking moment” hur han satt nyrik på ett hotellrum och började gråta – pengarna hade inte gjort honom lyckligare. Det blev upptakten till att hjälpa bolag som ska rädda världen och samtidigt tjäna pengar. Nu har han lagt över en miljard i sitt Norrsken – inget som påverkar hans ”frukostvanor”, enligt honom själv.

Läs mer: Klarna-grundaren: ”Handels smartaste ska inte bara starta nästa kreditbolag” 

Såklart ville vi överraska honom och berättade att vi skulle visa en film. Han såg lite ställd ut och tänkte kanske att vi skulle dra upp videon från 2003, den där Sebastian Siemiatkowski hade filmat när Niklas springer förbi diverse monument (och som vi tipsade om i förra Mitt i bruset). Har sedermera fått höra att de i sann entreprenörsanda försökte sälja filmen till SVT.

Läs mer: Se den blivande miljardären springa världen runt 

Men det vi visade var ett smakprov ur dokumentären ”The Game Changers”, med ingen mindre än Hollywoodskådisen och tidigare guvernören Arnold Schwarzenegger som programledare. Budskapet är att det ska bli macho att vara vegan. Du kan både äta växtbaserat och samtidigt bli stor och vältränad, enligt en rad bodybuilders. Niklas Adalberth står med som exekutiv producent och har skänkt pengar till projektet. Tydligen lever han som han lär här – Niklas är sedan många år vegetarian.

Norrsken har ett rykte om sig att ha något av en ”burning man”-aura kring sig. Bland annat har man tidigare haft rave och flugit in dj:s från Berlin. På torsdagskvällen hade de avslutningsfest. Lokalerna hade byggts om till en nattklubb. I kön möttes man av dansande mimare, som samtidigt bolmade ut svart rök. Apropå att leva som man lär undrade en del om utsläppet var klimatkompenserat.

Investerare och startupmänniskor trängdes på dansgolvet. Det blev röjig stämning med öppen bar, gin och tonic-fontän och en lucka där man kunde sticka in handen och bli serverad shots med bubbelgumsmak. I vimlet syntes bland andra Google-chefen Anna Wikland, civilministern Ardalan Shekarabi, Sveriges säkerhetsboss Dan Eliasson (generaldirektör för Myndigheten för samhällskydd och beredskap) och investerarna som Susanne Najafi och Susanna Campbell.

På kvällen korades vinnarna till Norrsken Award. En del tyckte dock att det var lite väl frikostigt att tre bolag fick pris – delad plats är tydligen inte lika hett i startupsvängen. En del entreprenörer beklagade sig över raggande investerare. Impactbolagen vill inte ha vilka pengar som helst utan vill ha ägare som förstår deras sak. Enligt en event-expert borde notan för kvällen ha landat på omkring 2–3 miljoner kronor. 

Läs mer: De får Norrskens impact-pris 

På Impact Summit intervjuade vi även Northvolts grundare Peter Carlsson. Batteri-vd:n verkade vara lite inne i ett ”vad var det jag sa”-läge nu efter sommarens investeringar på drygt 12 miljarder kronor och order på 122 miljarder. Det har ju inte varit en spikrak väg för Northvolt och bland annat har vår kollega Jesper Mothander granskat deras finansieringsplaner, förseningar och annat. När Di Digitals reporter Sven Carlsson i somras kunde scoopa före alla andra att Northvolt säkrat sin finansiering ska vi enligt ryktet blivit något av ett slagträ för vd:n. Han ska ha visat tidningens förstasida för att visa att även granskande journalister numera tror på projektet. Vi på Di kan väl konstatera att vi varken är kritiska eller hyllande, utan rapporterar det vi anser vara nyheter.

Läs mer: Northvolt-chefen om miljardprojektet: ”Fortfarande enormt komplicerat” 

Om projektet faller väl ut så skulle Peter Carlsson bli mångmiljardär på kuppen. Han har redan gjort lite startupinvesteringar och verkar sugen på fler – helst inom energi.

För att visa att de är på klimattåget så tog 270 Northvolt-medarbetare cykeln upp till bygget av jättefabriken i Skellefteå. Men tydligen orkade de inte riktigt hela vägen från Stockholm och Västerås. Från Uppsala till Umeå åkte de tåg.

Några andra som velat resa mer klimatsmart i veckan är Klarna. 1000 medarbetare skulle skeppas ned till Berlin för konferens. Sebastian Siemiatkowski chartrade ett helt tåg och 24 medarbetare cyklade från Stockholm.

Northvolts vd Peter Carlsson (i mitten) när han intervjuades på scen på Impact Summit.
Northvolts vd Peter Carlsson (i mitten) när han intervjuades på scen på Impact Summit.Foto: Amanda Lindgren
Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera