Hoppa till innehållet

Silicon Valley under 2016: ”Iskylan har inte infunnit sig”

Techpokalyps eller pysande ballong? Vår Silicon Valley-korrespondent Miriam Olsson Jeffery sammanfattar riskkapitalåret 2016.

Bild: Jesper Frisk

(Di Digital/San Francisco) December 2015. Det blåste kalla vindar i Silicon Valley och inte bara på grund av vintern. Rekordåret för riskkapitalinvesteringar slutade i en rakt nedåtgående kurva. Det signalerades om slutet för enhörningseran.

2016 började inte bättre. Bolagsvärderingar halverades och techbolag sparkade personal.

Vissa techtyckare drog på rejält och tippade att året skulle landa i en techpokalyps eller en bubbla som sprack. Andra var mer försiktiga och kallade det en korrigering av marknaden och en långsamt pysande ballong.

Det pratades också om att utvecklingen skulle leda till en hälsosam justering av det tidigare smått hysteriska läget.

Läs mer: Är vi nära en techpokalyps?

Med facit i hand har det varit ett tuffare investeringsklimat i Silicon Valley och USA under året. I alla fall om man jämför med rekordåret 2015. Till exempel gick riskkapitalinvesteringarna ner med 40 procent under tredje kvartalet i år, jämfört med samma kvartal i fjol, enligt siffror från CB Insights.

I Sverige har förhållandet med riskkapitalinvesteringar varit det omvända och allt pekar mot att 2016 blir ett rekordår. Även om det har varit svårare för bolag som till exempel Truecaller och Fyndiq att få in kapital, i takt med att kraven på intäkter ökar.

Enligt statistiken överlever ändå bara 10 procent av startupbolagen.

Ett tecken på att det har varit mer vanskligt att locka till sig riskkapital är att så kallad lånefinansiering har ökat bland de amerikanska bolagen. Något som också Spotify har tagit till i Sverige.

I vissa fall har lånefinanseringen även använts för att frisera siffrorna inför nästa kapitalrunda.

Läs också: Grattis tech-Sverige! Miljardrekord i startupsektorn

Det har också skett ett stort antal nedåtrundor bland amerikanska bolag i år, det vill säga de som tar in pengar till en lägre värdering än tidigare. Närmare bestämt runt 65 stycken under året, om man får tro CB Insights räknare ”Downround tracker”.

”Folk som inte var med 2008 har inte fattat vad det innebär när det inte går att resa kapital längre. Att finansiering inte är ett naturligt steg för alla startups, utan att man behöver bevisa något i varje runda. Bara för att det var enkelt att resa A-rundan 2014, betyder det inte att B och C kommer att bli enkla i dag”, sa en person, som är väl insatt i Silicon Valleys utveckling under de senaste tio åren, om läget i juli i år.

Läs också: Skarpt läge i Silicon Valley: “Kommer se många krascher i höst”

Men det har ändå investerats hela 56 miljarder dollar i 6 000 bolag fram till och med tredje kvartalet, enligt USA:s nationella riskkapitalförening. Det är en hisnande summa och motsvarar över 500 miljarder kronor. 2016 är det året då mest riskapital har investerats näst efter 2015.

Nedgången blev alltså inte så dramatisk som man först trodde, trots nedåtrundor, nedskrivningar och konkurser. Enligt statistiken överlever ändå bara 10 procent av startupbolagen, även om utrensningen går snabbare när det blåser.

Fokus under året har återigen legat på att hitta fungerande affärsmodeller och inte bara förlita sig på nästa runda av kapital. Något som också krävs för att locka till sig det där kapitalet.

Samtidigt har det rests mer pengar till riskkapitalfonderna än någonsin i USA. Redan efter tredje kvartalet handlade det om över 32 nya miljarder dollar, jämfört med 28,2 miljarder dollar under hela förra året.

Kapitalet finns där, dock är det inte lika tillgängligt längre. Men iskylan har inte infunnit sig. I stället används ord som ”normalt” och inte svårare för att beskriva läget.

Läs också: Superinvesteraren: “Leverera värde, inte höga värderingar”

Och allt går i cykler. Vi har sett nedgångar förut och vi kommer att få se dem igen. Till exempel var även 2012 ett år i nedåtgående spiral, men bara ett par år efter var techhajpen större än någonsin.

Det svänger snabbt i riskkapitalvärlden och det finns många yttre faktorer som påverkar läget – som stämningen på börsen, det politiska läget och ränteläget.

Men i år uteblev dramatiken vi fick uppleva när techbubblan sprack för över 15 år sedan. I stället kan 2016 bäst beskrivas som en pysande ballong.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera