Annons

Cristina Stenbecks förvandling från Garbo till instagramkändis

Näringslivsmagnaten Cristina Stenbeck träder fram i ett nytt ljus på sistone. Samtidigt hettade det till i veckan med handgemäng om elscootrar och storbråk på en stämma, noterar Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

För några år sedan var hon näringslivets Greta Garbo. Hon verkade i det tysta och ställde sällan upp på intervjuer. Men den senaste tiden har Kinneviks huvudägare Cristina Stenbeck blivit alltmer aktiv i sociala medier. Bland annat ser man hur hon blandar nytta med nöje på flera öppna profiler på Instagram - i sällskap med bland andra entreprenören och influeraren Isabella Löwengrip, Backing Minds-grundarna och Nordeas Spotify-analytiker Alexandra Barganowski. I en story ska hon ha lyft hur viktiga hennes Instagram-vänner är.

Cristina Stenbeck stöttar DJ-stjärnan Steve Angellos välgörenhetsprojekt.
Cristina Stenbeck stöttar DJ-stjärnan Steve Angellos välgörenhetsprojekt. Foto: @JOEY ABRAIT, Joey Abrait

På kontot ”Taraderakshan” syns Kinneviks makthavare även ihop med ett kreddigt gäng på Swedish House Mafia-konserten. Här står Cristina med armen om Spotifys grundare Martin Lorentzon. De känner, om inte annat, varandra från streamingjättens styrelse. Intill dem: Swedish House Mafias Steve Angello, som liksom Cristina gillar att investera i unga startupbolag. Cristina Stenbeck stöttar också Steve Angellos välgörenhetsprojektet ”För vårt Sverige” som hjälper ensamstående mammor, utsatta ungdomar och stöttar kampen mot diabetes. Bredvid Steve på bilden: Tara Derakshan själv och artisten Silvana Imam. Tara Derakshan står bakom parfymbolaget Sniph.com med Martin Lorentzon som delägare – de ryktas även vara ett par privat. 

Einrides grundare Robert Falck framför fordonet T-pod.
Einrides grundare Robert Falck framför fordonet T-pod.

I vår värld slås man ofta av hur drivkraft och nybyggaranda kan få saker att hända. Einride är lite av en David och Goliat-historia. Jag minns när jag snackade med grundaren Robert Falck i Almedalen för några år sedan. Robert berättade att han hade sagt upp sig från chefsjobbet på Volvo. Nu skulle han istället bygga ett eget lastbilsbolag med automatiserade och eldrivna fraktfordon. Det lät som en gigantisk utmaning för en ung man från Göteborg. Men nu i veckan var vår reporter Fredrik Björkman med när Einride testade sin lastbil på allmän väg i Jönköping. 

Läs mer: Volvo-utmanaren växlar upp – startar transporter med självkörande lastbil 

Frenemies: Ett par timmar efter denna bild togs försökte valberedningens ordförande Evert Carlsson (till vänster) att rösta bort Lars O Grönstedt (till höger) som ordförande och ledamot i Vostok New Ventures styrelse.
Frenemies: Ett par timmar efter denna bild togs försökte valberedningens ordförande Evert Carlsson (till vänster) att rösta bort Lars O Grönstedt (till höger) som ordförande och ledamot i Vostok New Ventures styrelse. Foto: Jesper Frisk

Veckans DRAMA med stort D, R, A, M och A var annars bolagsstämman i Vostok New Ventures. Vår reporter Jonas Leijonhufvud var på plats och rapporterade om den infekterade debatten kring vd:n Per Brilioths höga ”Avito-bonus” på 140 miljoner kronor. Inför stämman hade flera tunga delägare sagt att de skulle avsätta nestorn Lars O Grönstedt som ordförande och ledamot i styrelsen.

När rösterna väl hade räknas stod det klart att ägare som representerar nästan 40 procent av kapitalet ville rösta bort Handelsbanken-legendaren Lars O Grönstedt. Men han satt kvar med orden ”Det är bara i Nordkorea som man kan räkna med 99 procent stöd”.

Vad gjorde då Per Brilioth? Han höll sig utanför debatten, ville inte kommentera kritiken och genomförde istället en självsäker dragning om Vostok New Ventures investeringar i techbolag som franska bildelningstjänsten Blablacar, det brittiska digitala vårdbolaget Babylon och svenska elscooterbolaget Voi. 

De hade även släpat upp sparkcyklar till lokalen flera trappor upp i Tändstickspalatset. Personalen hade ett sjå med att försöka stänga av lamporna på dem. Kanske kan vi få Per Brilioth att prata ut som Avitoresan och alla andra äventyr i ett avsnitt av Startup Stories? Missa för övrigt inte dagens avsnitt - som är en öppenhjärtig intervju med Techbuddys grundare Tahero Nori.

Lyssna på Startup Stories: Techbuddys grundare: ”Det var déjà vu att se barn i fabrikerna”

Och elscooterkriget verkar bara ha börjat. Svenska storstäder drunknar i fordon från Voi, Lime, Glyde, Tier och Ayo. Stockholm har infört begränsningar kring bland annat parkering och hastighet. Voi:s senaste giv är även elcyklar. Ibland hettar det dock till lite väl mycket. I måndags kväll inkom en polisanmälan om misshandel efter att två personer ”hamnat i dispyt om elsparkcyklar” på Gärdet i Stockholm.

Till sist fick vi lagom till lunchtid idag ett gott skratt på redaktionen. Ett pressmeddelande om att Cangaroo vill utmana elscootermarknaden med hoppstyltor. Lite för sent för ett första april-skämt tänkte jag. Bakom satsningen ligger vd:n för en kommunikationsbyrå. De ska ha gjort test i Malmö där man via en app hittar och hyr elektrifierade hoppstyltor. I ett första steg har de tydligen lagt 600 000 kronor på detta och hävdar att de söker investerare.  Själv tycker jag att det inte verkar vare sig särskilt bekvämt eller Instagramvänligt. Jag ringde upp vd:n och utmanade honom att bevisa att detta inte bara är en marknadsföringskampanj. Vi får se om det är ett ”för-hopp-ningsbolag” eller inte.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies