Annons

Techbolagen som fajtas om hemmajobbarna – från ”zoombombning” till siffermiss

Ett Zoom-möte på hemmakontoret.
Ett Zoom-möte på hemmakontoret. Foto: Rawpixel
Användare har strömmat in till digitala tjänster sedan många började jobba hemma i mars. Techjättarna erbjuder gratis videokonferensverktyg som ett svar på att uppstickaren Zoom har växt i rekordfart. Di Digital har gjort en genomgång av bolagen som konkurrerar om hemmajobbarna.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

(Di Digital/USA) Vid det här laget har många, både i USA och i Sverige, jobbat hemma i ett par månader till följd av coronautbrottet. Det har lett till en boom för olika mötesverktyg som har sett en stor användartillströmning. I de flesta länder världen över är också skolorna stängda och bedriver distansundervisning via videokonferenstjänster. 

Googles videokonferenstjänst Meet redovisade sina siffror i samband med den senaste kvartalsrapporten och har 100 miljoner deltagare i möten varje dag. Tre miljoner nya användare registrerar sig på Meet dagligen sedan en månad tillbaka, en ökning från drygt två miljoner innan dess. Användarantalet är nu tre gånger så stort jämfört med i februari i år.

Läs också: Trendspaning – ”Hemmasittar-ekonomin” är här för att stanna

Zoom har också ökat sitt användarantal dramatiskt från tio miljoner dagliga mötesdeltagare i december i fjol till hundratals miljoner. 

Viktigt i sammanhanget är dock att mötesdeltagare inte är samma sak som antal användare, en miss som Zoom gjorde i april när man berättade om den dramatiska ökningen till 300 miljoner dagliga användare. Det handlade dock om dagliga mötesdeltagare och innebär alltså att man kan räkna en användare flera gånger. 

Zoom har också haft en del problem med säkerheten och i april förbjöd bolag, som till exempel Daimler Chrysler, Ericsson, Google samt en del myndigheter och skolor, sina anställda att använda tjänsten. 

Läs också: Musks rymdbolag stoppar videoverktyget Zoom av säkerhetsskäl 

Begreppet ”zoombombning” spred sig när oinbjudna personer tog sig in i möten och gjorde det ena och det andra. I förra veckan kom en ny version av Zoom, den femte i ordningen, där säkerhetshålen ska vara åtgärdade. Från och med den 9 maj behöver också alla gratisanvändare använda lösenord för möten.

Men det är inte bara Zoom som har varit under lupp bland de digitala videokonferenstjänsterna. Den amerikanska konsumentorganisationen Consumer Reports har undersökt hur olika aktörer hanterar användarnas integritet. 

Zoom, Skype och Teams från Microsoft samt Hangouts och Meet från Google var med i undersökningen. Tjänsterna samlar in data från användarna under en videokonferens som används för att bygga kundprofiler. Consumer Reports rekommenderar bolagen att minimera datainsamlingen och användarna att hålla sig till en tjänst för att minimera sina digitala fotspår.

För att stå sig i konkurrensen har techjättarna släppt gratisfunktioner. Google Meet var tidigare en betaltjänst och Hangouts var gratisversionen, men i slutet av april blev även Meet gratis. En skillnad är antal deltagare som kan vara med i ett möte, där Hangouts fungerar för 25 personer och Meet för 250 personer samtidigt. Meet är också integrerat med Googles företagstjänster G Suite.

Meet är utvecklat av svenskar och tekniken har sina rötter från Marratech, ett bolag Google köpte upp redan 2007. Samt det norsk-svenska börsbolaget Gips som förvärvades 2010. För tre år sedan köpte Google också det Umeå-baserade audioföretaget Lime som utvecklade mjuk- och hårdvara som tog bort de ekon som ofta tillkommer i samtal över telefon och på nätet. 

Läs mer: Två miljoner nya kunder per dag – svenskar bygger Googles videosuccé 

Även Microsofts företagstjänst Teams släpptes i en gratisversion i mars och sex månader framåt, där man bland annat kan ringa videosamtal och chatta. Teams har totalt 75 miljoner aktiva dagliga användare och har haft en användartillväxt på 70 procent från 44 miljoner i mitten av mars.

Facebook vill också ha en del av kakan och lanserade tjänsten Messenger Rooms i april, där 50 personer i stöten kan prata med varandra via video. Tjänsten har rullats ut gradvis till olika länder och torsdags släpptes den till alla Facebook-användare. Även dem som inte har ett Facebook-konto kan delta i ett videosamtal.

Förutom jättarna har också mindre aktörer skjutit i höjden. Den norska videokonferenstjänsten Pexip har flera stora amerikanska kunder, och ökade sin omsättning på årsbasis med 50 procent under första kvartalet i år. Bolaget noterades på Oslobörsen så sent som i torsdags och aktien fick en lyckad start.

Läs mer: Största technoteringen i Norden – aktien rusar i öppningen

Länk till acast

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer