Hoppa till innehållet

Så rätt (och fel) hade Di Digital om 2016

Haveri för Narrative, bankinvesteringar i fintech-bolag och fler nya techstjärnor utanför Stockholm. Många av Di Digitals spådomar för 2016 har slagit in under året.

Di Digitals redaktion och delar av teamet bakom Nordictechlist.com.
Di Digitals redaktion och delar av teamet bakom Nordictechlist.com.

Vad kan vi vänta oss av tech- och startupåret 2016? Fem av Di Digitals reportrar gjorde sitt bästa för att ta sig an den frågan i fjol. Ett år senare har många av prognoserna slagit in.

Här är facit:

Viktor Ström: ”Bankerna börjar köpa bolag”

Di Digitals Viktor Ström spådde att de svenska storbankerna under 2016 skulle vakna till liv och ”börjar köpa, eller samarbeta med, uppstickarna”.

Facit: SEB, Nordea och Collector ger honom rätt

Årets tydligaste tecken på trenden kom i maj när sparappen Tink plockade in 85 miljoner kronor, från bland andra SEB Ventures. Under året har banken även investerat i leasingbolaget Leasify och bitcoinbolaget Coinify.

Andra exempel:

  • Nordea (NTL) investerade i Wrapp under året. Vidare har banken startat Nordea Accelerator, för satsningar på unga fintechbolag.
  • Och nischbanken Collector Bank har, via sitt nystartade riskkapitalbolag Collector Ventures (NTL), investerat i fyra startupbolag under 2016: Wint, Mr Shoebox, Matspar.se och Betterwealth.

Jonas Leijonhufvud: ”It-bubblor brister”

I fjol spådde Di Digitals reporter Jonas Leijonhufvud att vi skulle få se en del ”spektakulära it-haverier” inom ”nya områden som det varit svårt att förutspå framtiden för”.

Han skrev:

”Bland bolagen med miljardvärderingar har Izettle fortfarande mycket att bevisa. I klassen “bolag som tagit in över 100 Mkr utan att bygga en stabil affärsgrund” kan nämnas tv-tjänsten Magine, som börjar påminna om filmfiaskot Voddler, och lifeloggingbolaget Narrative, vars produkt är extremt nischad när man tänker efter. Ett mindre tech bolag som har mycket att bevisa är Virtusize, med virtuella provrum för e-handeln.

Facit 2016: Narrative i konkurs, de andra svajar

Miriam Olsson Jeffery: ”Krav på fungerande affärsmodeller”

Di Digitals Silicon Valley-korre Miriam Olsson Jeffery spådde ett tuffare investeringsklimat under 2016. Det sedan bland annat värderingarna på Silicon Valley-bolag som Snapchat och Dropbox skrevs ned av fondjätten Fidelity i slutet av 2015.

”För att lyckas locka till sig riskkapital krävs inte längre bara ett stort användarantal utan även bevis på att ett bolag kan tjäna pengar”, skrev hon då.

Facit: Under 2016 skedde runt 65 så kallade nedåtrundor i USA, där bolag tog in riskkapital till en lägre värdering än tidigare, enligt CB Insights. Även svenska Truecaller och Fyndiq bekräftar trenden.

Bolag som Truecaller, med hundratals miljoner användare men magra intäkter, har haft svårt att ta in kapital under 2016. Och e-handelsplattformen Fyndiq har under året tvingats ge upp sin storsatsning i Tyskland, då investerarna prioriterar lönsamhet över tillväxt.

Mimi Billing: ”Startupscenen bortom Stockholm”

Di Digitals reporter Mimi Billing skrev att den svenska startupscenen på allvar skulle breddades bortom Stockholm under 2016.

Facit: Linköping vinner Startup Tour

Sifforna visar att riskkapitalet fortsätter att flockas kring Stockholm och Malmö. Men vinnarna av Di Digitals Startup Tour visar att flera nya techtrender frodas på andra håll i landet.

Bolaget som tog hem första priset i entreprenörstävlingen är Linköpingsbolaget Amra, med en avancerad metod för fettmätning. Amra är just nu mitt uppe i en kapitalrunda som man hoppas ska dra in 100 miljoner kronor för en internationell lansering.

Läs mer: ”Super Size Me”-bolaget tog hem segern i Startup Tour

Även andrapristagaren i Startup Tour är ett medtechbolag utanför Sveriges två största techkluster. Det gick nämligen till Götebolagsbolaget 1928 Diagnostics, även det ett bolag som just nu tar in kapital i en stor internationell lansering.

Daniel Goldberg: ”Mojangs grundare gör näringslivs-comeback”

Di Digitals före detta redaktionschef Daniel Goldberg har visserligen skrivit en bok om bolaget bakom Minecraft. Men spådomen att Mojanggrundaren Carl Manneh skulle göra comeback under 2016 har ännu inte slagit igenom.

Carl Manneh, som fick loss i runda slängar 1,4 miljarder i försäljningen, är den enda grundaren på Mojang med en utpräglad näringslivsbakgrund.

Facit: Återstår att se om 2017 blir året då han återigen syns i Di, eller Di Digitals spalter.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera