Hoppa till innehållet

”Här är taxiutredningens genidrag”

Taxiutredaren har föreslagit något som är så sexigt som det kan bli när europeisk byråkrati möter Silicon Valleys riskkapital, skriver Di Digitals Sven Carlsson.

Di Digitals nyhetschef Sven Carlsson.
Di Digitals nyhetschef Sven Carlsson.

Uber Pop är inte okej, troligtvis inte heller Heetch. Utredaren föreslår en snäv definition av vad som kan räknas som samåkning. Det får inte förekomma någon vinst och resenärerna måste vara på väg åt samma håll. Att turnera stan för att täcka sina bilkostnader lär inte rymmas under definitionen.

Men det mest intressanta med Amy Rader Olssons utredning är att vissa bilar, nämligen de som endast tar resor som är beställda i förhand (läs: Uber), ska slippa kravet på taxameter.

Remissomgången kan leda till ytterligare smutskastning.

Slopat taxameterkrav innebär inte att man inte behöver redovisa sina inkomster. I stället kan detta ske via den som tar emot beställningen, vilket kan röra sig om en app.

Med andra ord ger utredaren tummen upp till transportbolag som bygger på digitala lösningar, så länge de har någon typ av utrustning (som eventuellt ska certifieras). Så länge deras appar lagrar tillräcklig information om alla resor som utförs och vilka intäkter man drar in så är det fritt fram att bedriva taxiverksamhet utan taxameter.

Läs mer: Taxiutredaren: Ubers bilar slipper taxameter

Det låter osexigt, men i genren europeisk byråkrati möter Silicon Valley-kapital är detta en föredömlig lösning. Ett genidrag i sammanhanget. En som dessutom uppmanar de etablerade taxiföretag som vill att börja köra bilar som enbart tar förbeställningar, och därmed slipper kostnaderna det innebär att ha taxameter.

Det återstår dock inte bara att se vilken typ av utrustning som krävs i bilarna i fråga.

Dessutom väntar en remissomgång, vilket kan leda till ytterligare smutskastning mellan taxibranschen och dess utmanare. Så har det ju nämligen sett ut.

Efter det ska regeringen ta ställning till detta stycke utredningskonst, vars förslag borde ha varit på plats långt innan dussintals förare åkte dit i tingsrätten.

Läs mer: (L) rasar mot taxiutredningen: ”Mycket olyckligt”

 

Mer om Uber:

Foto:

Hundratals svenska Uber-förare åker dit i skattegranskningFoto:

Ubers förarkontroller är en bluff

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera