Annons

”Ledningen är på Bermuda – var god dröj”

Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.
Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.
En investmentbank säljer dyra hundstatyer, ett börsbolag samlade ledningen på Bermuda vid rapportsläpp och flera näringslivskändisar flockas kring hampa-olja. Det är några av veckans snackisar, enligt Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Jag minglar på gymmet vid Spårvagnshallarna. ”Hur är läget? Och barnen?”, frågar någon, och fortsätter snabbt: ”Jag håller förresten på att starta en ny fond.”

Några dagar senare äter jag lunch på Riche och springer på en annan bekant: ”Jag har förresten en ny fond på gång på en halv miljard.” 

Det poppar verkligen upp startup-fonder som svampar kring Stureplan i Stockholm just nu. Många i något mindre skala på 200–500 miljoner kronor, det återstår att se om mitt uttryck ”boutique-fonder” fastnar. En naturlig del i ekosystemet med tanke på läget på börsen, den rådande räntan och att många entreprenörer cashat in på sina bolag.

Samtidigt fortsätter det flöda ut pengar. Bara under januari tog svenska startups in mer kapital än vad hela Norge gjorde i fjol. Å andra sidan är ju norrmännen givmilda och delar med sig av oljepengarna till oss. Det norska riskkapitalbolaget Verdane har i dag till exempel deltagit i Mathems nya jätterunda på en halv miljard kronor, tillsammans med Kinnevik och pensionsjätten AMF.

Läs mer: Het jakt på startups i ny fondtrend: ”Det kommer bli ännu fler”

H&M-chefen Karl-Johan Persson har lagt en ansenlig summa i startups.
H&M-chefen Karl-Johan Persson har lagt en ansenlig summa i startups. Foto: Banfa Jawla

En som ökat sina placeringar i startupbolag är H&M-arvtagaren Karl-Johan Persson. Enligt vår genomgång växte hans privata direktinvesteringar förra året med 50 procent. Vi har ju tidigare undrat om han kommer göra en ”Cristina Stenbeck” – och lägga mer fokus på det spåret, men beskedet nu är att han fortsatt arbetar heltid med H&M.

Läs mer: Karl-Johan Persson skruvar upp tempot i miljardsatsningen 

Annars har vi nynnat en del på Beach Boys låt ”Kokomo” i veckan på redaktionen. Orsaken är den Hawaii-stämning som rådde när börsbolaget Vostok New Ventures, med vd:n Per Brilioth i spetsen gick ut med sin kvartalsrapport under onsdagsmorgonen.

Vi rapporterade bland annat att Vois värdering rusat till 3 miljarder, enligt Vostok New Ventures som är storägare i bolaget.

Läs artikeln här: Storägaren avslöjar: Vois värdering rusar till 3 miljarder 

Problemet vara bara att en annan nätpublikation först skrev fel siffra på Vois värdering. När vår reporter Jonas Leijonhufvud ringde Vostok New Ventures för en kommentar och ett klargörande kom han först till växeln, och senare till en extern svarstjänst. Det var svårt att nå ir-chefen hette det. Hela ledningen befann sig nämligen på Bermuda.

Det var då nynnandet började: 

”Aruba, Jamaica, oh I want to take ya Bermuda, Bahama, come on pretty mama Key Largo, Montego, baby why don't we go, Jamaica...”

Och sjungandet höll på 20-30 minuter innan finanschefen ringde upp. Tio minuter senare ringde även ir-chefen. Det mumlades om att klockan minsann var fem på morgonen på Bermuda.

For the record: Vi var medvetna om att Vostok New Ventures har sitt juridiska säte på Bermuda. Vi var bara lite överraskade att hela ledningen var där samtidigt som de släppte sin kvartalsrapport i Sverige.

Till Per Brilioth: Allt är förlåtet om ni skickar en bild! Vill gärna se något med Bermudashorts, frozen margaritas och surfbrädor i bakgrunden. 

Är det ett tecken på låg- eller högkonjunktur att en investmentbank även börja sälja prylar? GP Bullhound – som bland annat gjort sig kända som delägare i Spotify – har nämligen börjat sälja ”merch”. 

Redaktionen har inte bestämt sig för att slå till eller inte, men på investmentbankens sajt kan den som är sugen botanisera bland GP-bullhound-märkta paraplyn, mössor, och såklart en ”riskkapitalväst” från Patagonia.

Huvudnumret måste sägas vara en 105 centimeter bred och 79 centimeter hög ”bullhound”-staty i glasfiber, för det måttliga priset 5 000 euro. Skulpturen är skapad av den spanska konstnären Felipao som verkar ha ”hundar i glasfiber” som sin nisch. Däremot verkar inte hans vanliga taxar och andra hundraser vara i bullhound-klass, då de säljs för det mer blygsamma priset 120 euro. 

För den som ännu inte har råd att lägga ungefär 50 000 kronor på en hundstaty, så kanske valet faller att investera i GP Bullhound-grundaren Per Romans bok ”Art of Dealmaking”. Rubriken för tankarna till USA:s president Donald Trumps episka bok ”The Art of the Deal”. Boken kanske avslöjar om Per Roman siktar på att bli Sveriges egen Trump och eventuellt nå en regeringspost? För 300 kronor får du i alla fall veta hur han ”dissekerar konsten och vetenskapen att framgångsrikt investera i och till slut sälja ett företag”. 

Donald Trumps ”The Art of the Deal” kan ha inspirerat GP Bullhounds medgrundare Per Roman.
Donald Trumps ”The Art of the Deal” kan ha inspirerat GP Bullhounds medgrundare Per Roman. Foto: Wiki/Jesper Frisk

Så här på alla hjärtans dag är det många som bullar upp med lite extra mys. En som förmodligen skulle rekommendera ett bad och lite CBD-olja är Kry-grundaren Josefin Landgård. För ett par veckor sedan kunde vi berätta att hon lanserade sitt nya företag Mantle som säljer den hajpade oljan. 

CBD-trenden är stor i USA och kändisar som bland andra Kim Kardashian talar sig varma om dess påstådda effekter. I går ska Josefin Landgård också ha samlat ett färgstarkt gäng kvinnor, som ibland syns i våra spalter, för en exklusiv provning. Vi får se om Cristina Stenbeck, Sophia Bendz, Susanne Najafi, Kristina Tjäder, Sara Wimmercranz, Tuva Palm eller Anna Settman lockas att investera i oljan eller bolaget som sådant.

Länk till instagram

På redaktionen ville vi också sätta lite alla hjärtans-prägel på sajten. Jag hade några idéer på vinklar, som dock inte föll i romantisk jord.

”Otrohetsakuten hjälper par efter vänsterprassel”

”Så går det för Victoria Milan.”

”Här är apparna som visar om din partner är otrogen.” 

I stället blev det en artikel om dejtingappar där svenska Relate vill gå i bräschen för ett värderingsbaserat matchande.

Dejtingjätten Tinder har fått utstå en del kritik för att vara ytligt, när användarna snabbt svajpar mellan bilderna. Relate låter i stället användarna fylla i en slags enkät för att få fram en bild av personligheten. Dock ryktas det att bolaget måste göra om sin algoritm – att bara matcha på gulliga värdeord räcker inte, utan även de negativa bitarna i ens psyke bör tas i anspråk. 

Läs mer: Svensk hybrid ska utmana bland dejtingapparna 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer