Hoppa till innehållet

Paradox-miljardären in i snabbväxande musikbolag

Kichi Invest går in med omkring 10 miljoner kronor i det snabbväxande svenska musikbolaget Epidemic Sound. Paradox-miljardären Fredrik Wester tar dessutom plats i bolagets styrelse.

Fredrik Wester, vd för Paradox och medgrundare av Kichi Invest, Oscar Höglund, vd för och medgrundare av Epidemic Sound, samt Oscar Ingdahl, medgrundare av Kichi Invest. Foto: Hampus Andersson
Fredrik Wester, vd för Paradox och medgrundare av Kichi Invest, Oscar Höglund, vd för och medgrundare av Epidemic Sound, samt Oscar Ingdahl, medgrundare av Kichi Invest. Foto: Hampus Andersson

”Just nu tar vi in 10 000 nya kunder i månaden varav 80 procent betalar för ett abonnemang och resten gör ett engångsköp", säger Oscar Höglund (NTL) som är medgrundare av och vd för musikbolaget Epidemic Sound (NTL) som grundades 2009 i Stockholm.

Svenskkopplade musikbolag som Spotify (NTL), Soundcloud (NTL) och Soundtrack Your Brand (NTL) har tagit framträdande positioner i en musikbransch som genomgår en snabb digitalisering.

Det mindre kända Epidemic Sound liknar dessa såtillvida att det är ett datadrivet, välfinansierat och digitalt musikbolag. Men medan de tre andra främst sysslar med distribution av andras musik har Epidemic Sound valt en annan nisch.

De skapar och äger själva sin musik som de sedan säljer till företag, tv-kanaler och Youtubers som därigenom inte behöver tänka på upphovsrättsfrågan.

Läs även: Därför är data det nya guldet i musikbranschen

Nu är Epidemic Sounds sikte inställt på att bli världsledande på att leverera musik till den snabbt växande marknaden för onlinevideo.

2014 fyllde riskkapitalbolaget Creandum på musikbolagets kassa med motsvarande 40 miljoner kronor. Nu gör Kichi Invest (NTL) en strategisk investering i bolaget. I samband med det går Paradox-vd:n Fredrik Wester (NTL), som är medgrundare av Kichi Invest, in i Epidemic Sounds styrelse.

Det är inte omöjligt att investeringen blir större över tid

Läs även: Paradox-miljardären investerar 100 miljoner i startupbolag

Den nya investeringen gör att Epidemic Sound värderas till 400 miljoner kronor vilket är en fördubbling sedan Creandum (NTL) investerade.

”Investeringen rör sig om ungefär 10 miljoner kronor. Det är mer en strategisk investering än något annat. Vi har en stark tillväxt och är inte i behov av mycket kapital för att växa vår affär. Vi ville åt Kichi Invests kunskap", säger Oscar Höglund till Di Digital.

"Men det är inte omöjligt att investeringen blir större över tid", tillägger Fredrik Wester.

Epidemic Sound växte med 40 procent under 2015. Förra året växte bolaget med 70 procent och omsättningen landade på 57 miljoner kronor.

Läs mer: Så mycket växte Epidemic Sound 2015

Nu har tillväxten accelererat ytterligare. Första kvartalet i år ökade omsättningen med 90 procent jämfört med motsvarande kvartal 2016, berättar Oscar Höglund som tillägger att bolaget inte går med vinst.

"Som det ser ut nu kommer vi att omsätta en bra bit över 100 miljoner kronor i år."

Det är här Kichi Invests kunskap kommer väl till pass, eftersom Fredrik Wester redan har byggt upp ett Stockholmsbaserat digitalt företag som säljer till hela världen: Det snabbväxande och numera börsnoterade spelbolaget Paradox Interactive.

”Jag tror jättemycket på Epidemic Sound och det är fantastiskt kul att vara med", säger han.

Läs även: Miljonklipp för Epidemic Sounds anställda

Det kan jag ta med mig hem så att Paradox kan växa ännu snabbare

Fredrik Wester som tar plats i styrelsen medger att hans erfarenhet kommer från en bransch med en skenbart liknande men egentligen fundamentalt annorlunda värdekedja. Han är dock inte särskilt orolig.

"När bra människar samlas så blir resultatet ofta bra.”

Han tror att han i styrelsen bland annat kan bidra med kunskap om hur den asiatiska marknaden fungerar. Och samtidigt lära sig saker som kan användas i bolaget han är vd för.

 ”Epidemic Sound har fler som skapar innehåll, kortare processer, kortare kapitalbindningstid och säljer på ett annat sätt än Paradox. Det kan jag ta med mig hem så att vi kan växa ännu snabbare.”

Oscar Ingdahl, som är investeringsrådgivare på Kichi Invest, hyllar sitt nya portföljbolag.

”Det här caset är intressant för vem som helst. Kombinationen av ett bolag som har bevisat sig utanför Sverige, står inför stark tillväxt, och består av ett starkt team, är svårt att hitta", säger han.

De fem grundarna till Epidemic Sound har en gedigen erfarenhet inom musik, media och riskkapital.

Peer Åström och David Stenmarck är musikproducenter och har bland annat skrivit musik för Madonna respektive Celine Dion. Jan Zachrisson har medgrundat TV4 och Zodiak Television. Oscar Höglund har jobbat på Boston Consulting Group och Zodiak Television. Hjalmar Winbladh har grundat bland annat Wrapp och Rebtel och är nu partner på EQT Ventures.

Om du tittar på tv i Sverige under en kväll kommer du höra vår musik i varenda tv-kanal

Foto:
Fredrik Wester, vd för Paradox och medgrundare av Kichi Invest, Oscar Höglund, vd för och medgrundare av Epidemic Sound, samt Oscar Ingdahl, medgrundare av Kichi Invest. Foto: Hampus Andersson

Bolaget har idag enligt egen utsago över hundratusen kunder, allt ifrån stora tv-kanaler till bensinmackar och shoppingcenter till företag som gör rörlig bild till individuella Youtubers som använder musik i sina klipp. 

”Om du tittar på tv i Sverige under en kväll kommer du höra vår musik i varenda tv-kanal. Så ser det ut i de flesta europeiska länderna. På Facebook och  Youtube är vi nog den största leverantören av musik till rörlig bild", säger Oscar Höglund.

Enligt honom har videoklipp som använder musik från Epidemic Sound ackumulerat 100 miljarder visningar sedan starten, en siffra som dessutom ökar med över 5 miljarder i månaden.

Den stora fördelen för Epidemic Sound jämfört med traditionella musikbolag finns i den upphovsrättsliga frågan. 

Läs även: Epidemic Sound tar upp kampen med Soundtrack Your Brand

I musikkatalogen finns omkring 30 000 verk i 180 olika genrer och Epidemic Sound har samtliga ekonomiska rättigheter till dessa efter att ha betalat en engångssumma till de frilanskompositörer som är knutna till bolaget. I år räknar de med att betala ut 20 miljoner kronor till upphovspersoner.

Traditionellt har musikbranschen annars karaktäriserats av många olika parter med olika viljor, mål och rättigheter, så som artister, rättigshetsbolag, skivbolag, skivförlag, och olika konstellationer däremellan.

”Vi har lagt jättemycket med tid på att vara självförsörjande på musik. Men uppsidan är i gengäld väldigt stor när vi kan sköta allt själva.”

Till skillnad från exempelvis Spotify behöver Epidemic Sound inte tänka på att teckna avtal, licensiera andras musik och skicka vidare intäkter.

Om vi ser att folk letar efter hawaiiansk triphop så kan vi kika på vår indexering där

Men genom att inte använda musik från kända artister finns också en uppenbar utmaning. Den som vill hitta musik till sin dokumentär eller sitt Youtubeklipp vill inte använda "hiss-musik", och har inte tid att tråla igenom tio låtar för att hitta ett guldkorn.

Läs även: Spotify tar efter Snap och Amazon Echo – vill bygga hårdvara

Enligt Oscar Höglund har Epidemic Sound löst detta genom att vara selektiva med vilka musiker de använder och genom att ha datadrivna och rigorösa kontroller. Musikerna gör heller inte musik på eget bevåg utan får beställningar direkt från Epidemic Sound.

”Vi kan i realtid se vad folk letar efter för musik. Om vi ser att folk letar efter hawaiiansk triphop så kan vi kika på vår indexering där. Det kanske är uppenbart att vi brister och då lägger vi ut beställningar", säger Oscar Höglund.

Datan ger dessutom intressanta insikter. Enligt honom finns det till exempel skillnader i vilken musik olika länder föredrar.

"Européer vill ofta ha akustisk och melankolisk musik för att lyfta fram historieberättandet. I Nordamerika är det mycket mer rap- och hiphop-orienterat.”

Det kanske mest kittlande just nu är att musikmarknaden faktiskt fungerar, och växer.

När allt fler kunder knyts till Epidemic Sound ökar dessutom möjligheten att inte bara följa trender utan även driva dem.

"Vi hamnar allt mer i en situation där vi lanserar nya artister och genrer snarare än följer andra. Men det skulle vi vilja utveckla ännu mer.”

Musikbranschen genomgår just nu en rad omvälvande förändringar enligt Oscar Höglund. Blockkedjan ger möjlighet för mikrobetalningar och att följa transaktioner, musikplattformar som Spotify och Apple Music mognar, liksom möjligheten att göra bra musik med en vanlig dator.

"Men det kanske mest kittlande just nu är att marknaden faktiskt fungerar, och växer.”

Som han ser det finns det fortfarande rejäla tillväxtmöjligheter, till exempel på Youtube och andra onlinevideoplattformar.

Läs även: Snabb tillväxt för Youtube-nätverket United Screens

"Redan med långt under 1000 Youtube-följare så är du en potentiell kund till oss, för du behöver musik som lyfter klippen. Facebook har bara börjat öppna upp för monetarising. Twitch är igång för fullt. Ovanpå detta har du alla de bolag som behöver kommunicera med rörlig bild som sin tur måste musikläggas.”

Men enligt Fredrik Wester finns det utmaningar med att växa snabbt.

”Om man få alla att jobba åt samma håll och behålla originalkulturen kan man växa hur mycket och hur snabbt som helst utan problem. Samtidigt måste man vara flexibel. Det slåss jag för i Paradox så jag antar att jag tar med mig den käpphästen in i Epidemic Sound", säger han.

Mer om detta i senaste Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/digitalpodden170426

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.

För att nås av nyheterna först:

Foto:

 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera