Arbetsförmedlingen har lägst förtroende bland alla myndigheter.
Samtidigt går riktar sig allt fler startupbolag mot just arbetsmarknaden. De ser problem, och därmed affärsmöjligheter.
Detta är Di Digitals lista över tio bolag som på olika sätt vill lösa problem på arbetsmarknaden:
Skräddarsydda rekryteringar
Teamtailor (NTL) erbjuder en tjänst för arbetsgivare med möjlighet att skräddarsy ett eget kandidathanteringssystem som sätts ihop på ett par timmar. Man har sedan starten 2013 konstant ökat i omsättning och bara från maj till september i år ökade man användarantalet från 4 500 till 6 000.
Läs mer: Teamtailor trefaldigar sin omsättning i år
Ökade omsättningen med 626 procent
Vakanta (NTL) är en plattform som levererar samarbeten med konsultbolag, bemanningsföretag och frilansare. Bolaget sköter administrationen med att skapa uppdrag, skicka förfrågningar, utvärdera kandidater, boka intervjuer, anlita och hantera konsulter och kontakt med olika leverantörer. Portalen gör det enkelt för köparen att jämföra produkter från olika leverantörer vid olika beställningar.
2014 hade bolaget 69 000 kronor i omsättning, vilket ökade till en halv miljon kronor i fjol. Den största investeringen har bolaget fått från kusinerna Hans och Per Victor, som totalt lagt in 13 Mkr i bolaget.
Läs mer: Konsulttjänst byter aktier mot annonsplatser för 9 miljoner
Rekryteringstjänst för nyanlända
Just Arrived (NTL) är nya på rekryteringsmarknaden. Bolaget bildades i april i år och tror att den bästa vägen in i samhället för nyanlända är genom jobb. Detta vill man tillgodogöra genom att ansluta nyanlända med företag som behöver hjälp med arbetskraft.
Just Arriveds digitala plattform erbjuder möjligheten för företag att lätt posta simpla uppdrag och matcha dem med den kompetens de nyanlända besitter. Just Arrived översätter även uppdragen till olika språk.
Bolaget har fått investeringar från fem affärsänglar, däribland grundarna av ryska köp- och säljsajten Avito, Filip Engelbert och Jonas Nordlander.
Läs mer: Klarna-grundare satsar miljoner på flyktingar
Northzone-backad kontaktyta
Talangjaktstjänsten Sqore (NTL) bildades 2008 och har sedan dess ökat i omsättning varje år. Tjänsten man tillhandahåller går ut på att företag, universitet och organisationer runt om i världen skapar tävlingar och utmaningar för att utvärdera de jobbsökande kandidaterna.
”Vi gör jobbannonser på steroider”, sa Gustav Borgefalk, en av bolagets medgrundare till Di Digital tidigare i april.
Riskkapitalbolaget Northzone har även klivit in i ägarkretsen med en investering på 30 Mkr under 2015. Sqore har även ökat personalstyrkan och gick till exempel från 22 anställda 2014 till 35 anställda 2015. Bolaget bakom varumärket Sqore heter Student competitions.
Läs mer: Sqore lyfter med Northzone-pengar
Hovra för att få kontaktuppgifter
Aevy (NTL) förmedlar en tjänst som ska göra det enklare att komma i kontakt med människor. Genom att hovra ett namn i din webbläsare så dyker personens kontaktuppgifter upp med mejl och en mindre presentation. Även här är det Northzone som stått för investeringen med 20 Mkr in i bolaget fördelat under 2015 och 2016. Aevy mer än dubblade omsättningen till 1,7 Mkr för 2015.
Läs mer: Här är Northzones nya hemliga investering
Uber för småjobb
Selfiejobs (NTL) beskriver tjänsten som ”Sveriges nya Arbetsförmedling”. Likt Tinder går tjänsten ut på att användaren skapar en profil i appen, fyller med information och sedan är det bara till att likea företag som då får användarens cv skickat till sig.
Läs mer: Åtta heta trender i den svenska delningsekonomin
Vill förändra karriärsbeslut
Careereye (NTL) är ett annat bolag som driver en jobb- och karriärscommunity som ska hjälpa människor att utvärdera och jämföra olika arbetsgivare utifrån vad som är viktigt för dem när de söker ett arbete. Deras mission beskrivs som att förändra människors sätt att fatta karriärsbeslut. Förra året omsatte bolaget 17,2 Mkr.
Läs mer: Svenska jobbsajten Careereye tar in Spiltan som delägare
För både arbetsgivaren och jobbsökaren
Cruitway (NTL) är en marknadsplats för främst unga talanger och erbjuder sina tjänster via mobilapp och webb. Tjänsten erbjuder även arbetsgivare ett smidigt alternativ till de traditionella rekryterings- och bemanningsbyråerna direkt via den egna digitala plattformen. Bolaget har ökat omsättningen med över 500 procent sedan föregående år.
Läs mer: Hälften av hennes bolag lockar nytt kapital
Bästa karriärsverktyget sedan handslaget?
Auranest (NTL) beskriver sig som det bästa karriärsverktyget sedan handslaget. Med tre steg kan du registrera dig, skicka ut din profil och sedan söka jobb. 2015 ökade bolaget omsättning till 3,4 Mkr från 1,1 Mkr 2014. Bonnier News, som även äger Dagens industri, har investerat 5 Mkr i bolaget.
Läs mer: Bonnier bygger vidare på nätet
Videofrågor från arbetsgivaren
Yobber (NTL) tycker att personlighet inte framgår i Times New Roman och tjänsten går därför ut på att arbetssökaren får svara på videofrågor som förberetts av arbetsgivaren. Investeringar har kommit från Almi Invest och Myrina.
Läs mer: Rekryteringsbolaget Yobber tar in 4 miljoner kronor i kapital
Bolag vi missade!
Grow Internationals (NTL) riktar in sig mot företag och organisationer och för att hjälpa dem att få utländska talanger att etablera sig på arbetsmarknaden och trivas.
Happyr (NTL) automatiserar rekryteringsprocessen med en robot som tar emot ansökningar och sållar bland kandidater.
Fotnot: Textens ursprungliga formulering ”startupbolagen som gör Arbetsförmedlingens jobb” har tagits bort.
Länkarna i texten går till nordictechlist.com, en databas om bolagen, investerarna och personerna i den nordiska techsektorn.
Har vi missat något bolag i vår lista? Tipsa oss gärna på digital@di.se.