Hoppa till innehållet

2018 var ett turbulent år i Silicon Valley

Megarundor och elscootrar. Dataläckor och börsoro. Vår korrespondent Miriam Olsson Jeffery summerar året i Silicon Valley, som har bjudit på både stor investeringsvilja och stora kriser. 

Foto: zimmytws

(Di Digital/San Francisco) Silicon Valley benämns ofta i samma mening som begreppet innovationskraft. Men i år har det tidvis överskuggats av de skandaler som har briserat kring techjättarna i dalen.

Under året har techbolagens, och i synnerhet Facebooks, makt granskats. Det har diskuterats vilket effekt det får på demokrati och samhälle, och det har också blivit känt att bolagen har tonat ner eller mörkat saker de har haft vetskap om.

Journalisten och Silicon Valley-veteranen Kara Swisher på Recode skrev i en krönika i New York Times i november: ”Det finns inget större hot mot innovation än den här typen av beteende, vilket tyder på ett bolag som vill hålla fast vid sin makt snarare än att vara ärlig om sina fel.” 

Samtidigt har det investerats mer än någonsin i Silicon Valley och 32 så kallade enhörningar har växt fram – det vill säga startupbolag som är värderade till minst en miljard dollar.  

Här är en summering av några av 2018 års snackisar från techmeckat:

Turerna kring Facebook
Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg började året med ett posta ett inlägg där han skrev att han ska ”fixa” Facebook under 2018. Det efter ett turbulent 2017 som kantades av bland annat falska nyheter på plattformen i samband med det amerikanska presidentvalet 2016 och rapporter om att människor mådde dåligt av sitt Facebook-beroende. 

Under 2018 tog dock problemen nya höjder. I mars avslöjades analysföretaget Cambridge Analyticas metoder med att använda över 50 miljoner Facebookanvändares data för att påverka valutgången. Det ledde till utredningar hos FBI, den amerikanska finansmyndigheten SEC, justitiedepartement och handelsdepartementet samt även från myndigheter i andra länder. 

Läs också: Facebook-läckan: Det här har hänt 

I april vittnade Mark Zuckerberg inför den amerikanska kongressen och fick svara på frågor om bolagets integritetspolicy.

Även Facebooks operativa chef Sheryl Sandberg frågades ut av kongressen, i augusti i år, kring hur bolaget har hanterat ryska aktiviteter på plattformen i samband med presidentvalet.

I september hackades Facebook, vilket påverkade runt 30 miljoner användarkonton. 

I november rapporterade New York Times att bolaget använt sig av tvivelaktiga metoder för att komma åt konkurrenter och Facebook-motståndare. Bland annat kom det fram att Facebook anlitat PR-byrån Definers för att kartlägga kritiker. Byrån ska till exempel ha tipsat amerikanska tidningar om att den liberale multimiljardären George Soros skulle ha finansierat en anti-Facebook-grupp. 

Digitalpodden: Facebook i blåsväder igen

I december kom återigen New York Times ut med en rapport, den här gången om att Facebook gett över 150 företag tillgång till mer av användares personliga data än vad man tidigare uppgett.

En rad toppchefer har lämnat Facebook under året, bland andra Instagrams och Whatsapps grundare som ska ha lämnat på grund av Facebooks metoder att tjäna pengar på sina användare. Bolaget har också förlorat en del av sin attraktionskraft som arbetsgivare och har gått från plats nummer ett till plats nummer sju i jobbanalysverktyget Glassdoors undersökning. 

Mark Zuckerberg avslutade året med ett inlägg där han skriver att Facebook är ett annat bolag än vid tiden för presidentvalet 2016. Som en åtgärd har man till exempel 30 000 personer som jobbar med förhindra skada på plattformen och satsar flera miljarder dollar på säkerhet. Han skriver också att det kommer ta mer än ett år att adressera bolagets problem.

 

Google-anställda på bolagets högkvarter i Mountain View, Kalifornien, protesterar mot hur Google hanterat anklagelser om sexuella trakasserier. Foto: Noah Berger
Google-anställda på bolagets högkvarter i Mountain View, Kalifornien, protesterar mot hur Google hanterat anklagelser om sexuella trakasserier. Foto: Noah BergerFoto: Noah Berger

Protester på Google
I oktober rapporterade New York Times att Google gav Android-skaparen Andy Rubin ett avskedspaket på 90 miljoner dollar, motsvarande drygt 800 miljoner kronor, när han lämnade bolaget 2014. Det trots att han blivit anklagad för sexuellt ofredande under sin tid på Google. Något som tidigare inte var kommunicerat, tillsammans med två ytterligare fall med chefer i bolaget. Den andra fick även han en rejäl kompensation, medan den tredje fick stanna kvar på Google.

I november gick 20 000 Google-anställda ut från sina kontor samtidigt i protest mot bland annat det som kallas “forced arbitration”, vilket innebär att tvister på en arbetsplats löses bakom stängda dörrar. Som en effekt av protesterna tog Google bort tvångsskiljedom för anklagelser om sexuellt ofredande och sexuella övergrepp. Airbnb, Ebay och Facebook ändrade också sina regler i linje med Google.

 

Tillväxt och stagnerande marknader
Mättade marknader har gjort sig tydliga under 2018 för flera av techjättarna. Till exempel har Facebooks användartillväxt på huvudmarknaderna USA och Europa stagnerat. Och Apple har slutat redovisa antal sålda enheter av kassakon Iphone, vilket kan tas som ett tecken på att försäljningstillväxten förväntas avta.

Läs mer: ”Har Facebook förlorat sin virala glans?”

Samtidigt fortsätter techbolagens tillväxt och de tittar på nya sätt att tjäna pengar. I Facebooks fall satsar man bland annat på nya intäktskällor från så kallade ”stories” och meddelandeappen Messenger. Apple har, trots flera hårdvarusläpp under året, fokus på tjänster som prenumerationer av appar i App Store, Apple Music och Apple Pay.

 

Investeringsboom bland techbolagen
Techjättarna har investerat stora summor på utrustning, forskningsprojekt och uppköp under året, allt för att försöka upprätthålla tillväxten. Det handlar till exempel om investeringar och uppköp av bolag som jobbar med artificiell intelligens. Men även om att både Facebook, Apple och Google bygger nya campus-områden och bostäder i Silicon Valley.

Digitalpodden med Cervenka: Det pågår en enorm investeringsboom bland techbolagen  

 

Berg-och-dalbana på börsen
Techbolagen har åkt jojo på börsen under året. Delvis på grund av det allmänna börsläget som bland annat påverkas av USA:s handelskrig med Kina samt det höga ränteläget. Men det går inte att blunda för att det även handlar om årets techskandaler och att bolagen inte längre i samma utsträckning kan lita på att befintliga intäktskällor ska generera samma tillväxt.

Vi har än så länge inte slutresultatet för året, men hittills har Facebooks aktie tappat drygt 18 procent i värde. Apples och Googles aktiekurser står och stampar, men är långt ifrån rekordnoteringarna i somras. Tappet för de så kallade FAANG-bolagen (Facebook, Apple, Amazon, Netflix och Google) uppgår till över tio tusen miljarder dollar i börsvärde, motsvarande runt nittio tusen miljarder svenska kronor, sedan i toppen i juli i år.

 

Börsnoteringar av techbolag
Under året stod lagringstjänsten Dropbox för den största börsnoteringen av Silicon Valley-bolag, men under nästa år verkar det bli större aktivitet. 

Kampen mellan taxitjänsterna Uber och Lyft går ända till börsen. På samma dag, i början av december i år, ska de ha lämnat in konfidentiella börsansökningar om att noteras under nästa år. Även Airbnb, Pinterest, Slack, Instacart och Postmates är möjliga börskandidater under 2019.

 

Regleringar av techbolagen står för dörren
Diskussionerna kring reglering av techbolagen i USA har pågått under året och det handlar till exempel om att skydda konsumenternas integritet och påverka desinformation i sociala medier.

Både Apples vd Tim Cook och Googles vd Sundar Pichai har gått ut och sagt att de är för regleringar. De jobbar aktivt på att skapa relationer med nyckelpersoner hos både demokraterna och republikanerna för att få vara delaktiga i processen. Faktum är att techjättarna är de som lägger mest pengar av alla på lobbying i Washington.

 

Limes elscootrar på San Francisco-gatan Embarcadero när det begav sig. Numera är Lime förbjudna i stan. Foto: David Paul Morris
Limes elscootrar på San Francisco-gatan Embarcadero när det begav sig. Numera är Lime förbjudna i stan. Foto: David Paul MorrisFoto: David Paul Morris

Elscooterhajpen har spridit sig över världen
Elscooterhajpen har gått varm sedan i våras och i San Francisco har de eldrivna fordonen både hunnit flockas på gatorna, för att sedan tas bort under sommaren och komma tillbaka i en liten reglerad skala från endast två aktörer. 

Till exempel får det San Francisco-baserade Lime inte längre ha sina elscootrar på stadens gator, men det hindrar inte bolaget från att etablera sig i andra städer. Som till exempel i Stockholm där man satsar på att bli störst inom ett år. 

Investeringarna i elscooterbolagen har varit många och stora, och flockbeteendet har varit tydligt. Frågan är om det kan hålla i sig under 2019, och om vi får se några uppköp. Till exempel ska Uber ha haft samtal med både Bird och Lime, och verkar vilja försöka ta sig in på elscootermarknaden den vägen.

Läs mer: Därför satte teknikstaden stopp för scooterhajpen  

 

Rekord för megarundor
De så kallade ”megarundorna” fortsatte i ännu högre fart under 2018. Definitionen av en megarunda är en investering på över 100 miljoner dollar, motsvarande nära 900 miljoner kronor. 

I Silicon Valley nåddes investeringsnivån för 2017 redan i september i år, då summan var 84 miljarder dollar. 

Under 2017 gjordes 273 megarundor globalt och under de första sju månaderna 2018 hela 268 stycken, enligt statistik från databasen Crunchbase. 

 

Teslas och SpaceX grundare och vd Elon Musk har haft ett tufft år. Bland annat tvingades han avgå som styrelseordförande för Tesla efter den amerikanska finansmyndighetens utredning om bedrägeri. Samtidigt går bolaget bra och visade vinst under tredje kvartalet. Foto: Carla Gottgens
Teslas och SpaceX grundare och vd Elon Musk har haft ett tufft år. Bland annat tvingades han avgå som styrelseordförande för Tesla efter den amerikanska finansmyndighetens utredning om bedrägeri. Samtidigt går bolaget bra och visade vinst under tredje kvartalet. Foto: Carla GottgensFoto: Carla Gottgens

Elon Musk har bekänt färg
Teslas grundare och vd Elon Musk har haft ett tufft år och är inte längre Silicon Valleys älskling. Efter ett galet tredje kvartal där han blev anklagad för värdepappersbedrägeri, rökte marijuana live i en podd och kallade en grottdykare i Thailand för pedofil så gick Elon Musk ut och bekände färg i olika intervjuer. 

I Recodes podd med Kara Swisher pratade han bland annat om “olidlig smärta” i förhållande till hur tufft Tesla har haft det med produktionslinan för Model 3. Det ska ha har satt enorm press på honom och andra anställda och lett till att han helt enkelt tappade det vid några tillfällen.

Läs mer: Marijuana, pedofildyrkare och twitterbedräger i – här är Musks galna kvartal 

Samtidigt har Tesla lyckats öka produktions- och leveranstakten för bolagets något billigare elbil Model 3 rejält. Under tredje kvartalet i år visade man också vinst – ett trendbrott då det bara har hänt under tre kvartal i Teslas historia.

Läs också: Musk höll vad han lovade – Tesla visar vinst 

 

Ubers testbil i dödskrasch
I mars körde en av Ubers självkörande testbilar på en kvinna i Tempe, Arizona, som dog av skadorna. Det ledde till att Uber stängde ner alla sina testkörningar och släppte en säkerhetsrapport om hur man ska skärpa upp säkerheten. Till exempel handlar det om att två personer alltid ska sitta i bilen och att ett automatiskt bromssystem ska installeras.

I december fick Uber ett nytt tillstånd att dra igång testkörningarna igen i staten Pennsylvania.

Läs mer: Ubers självkörande bilar testas igen efter dödskraschen 

Under året har Ubers vd Dara Khosrowshahi bland annat jobbat med att städa upp efter förra årets skandaler kring sexuella trakasserier och diskriminering. Uber ökade omsättningen med 38 procent under det tredje kvartalet i år, men gjorde samtidigt en förlust på 1 miljard dollar, motsvarande nära 9 miljarder kronor.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera