Hoppa till innehållet

Gå ur krisen som en vinnare – och stoppa ”pappas pengar”-slöseri

Hoppet lever om en rekyl trots riskerna för en djup kris i spåren av corona. Samtidigt vore det skönt om ”pappas pengar”-beteendet rensades ut från startupsektorn, konstaterar Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.

Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.
Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.

Jag i mjukisklänning, en annan nyhetschef med ovanligt rufsigt hår och andra chefer i kostym. Även om det är en tuff situation var det härligt att få se kollegerna igen – om så bara på skärmen. Från och med i dag arbetar vi på Di Digital och många andra på redaktionen hemifrån. Allt för att minska risken att vi drabbas av corona så att vi kan fortsätta med rapporteringen. På mötet diskuteras hur vi kan lyfta blicken samt hur vi praktiskt ska jobba framåt.

När jag började fråga medarbetarna för över en månad sedan om de tänker preppa hemma: ”Har du konserver? Bra att vara beredd ifall krisen kommer.” Då skakade många bara på huvudet. Nu lägger folk istället ut bilder på tomma hyllor i mataffärerna.

Många techbolag uppmanar personalen att jobba på distans. Nätapoteket Meds vd Björn Thorngren sitter i karantän efter en resa i Italien. Spotifys vd Daniel Ek gick ut på twitter och uppmanade fler företag att följa efter. Några som valde samma linje är Klarna, Blocket och Paradox Interactive. Samtidigt ser Comhem att deras bredbandstrafik rusar.  

Läs mer: Fler svenska techbolag skickar hem personalen 

Google ser en massiv ökning av nedladdningar av deras konferensprogram Hangouts, spelappar ser glada dagar och fler lär titta på Netflix eller HBO istället för att gå på bio.

Läs mer: Tokrusning efter appar i nedstängt Italien

Börsen åker som en jojo och ger magsår även hos den mest luttrade. Efter det kraftiga oljeraset skakade det till rejält i början av veckan. På torsdagen blev det ett riktigt blodbad – efter ECB:s räntebesked tilltog raset och slutade med den värsta börsdagen i modern tid. Techaktier faller på bred front. Även aktier som Slack, som borde gynnas av allt hemarbetande drabbas. Inte så överraskande dyker bokningarna hos Airbnb och börsnoteringen är i fara. Taxitjänsten Ubers aktiekurs har på några veckor nästan halverats.

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar

”Vi såg det inte komma.” När risknivån höjdes i veckan var det som att svenskarna vaknade till. Flödet fylls av nya hobby-epidemologer och memes som ”Corona Lisa”. Suget efter information är större än någonsin. Vi ser på Di att läsningen slår rekord.

Det haglar frågor om hur bekanta ska göra med sina aktier, fonder och andra tillgångar som bostaden. En del var vågade och bettade mot börsen med warranter. Samtidigt blir det tvärstopp i affärerna. När osäkerheten är stor så vågar ingen ta beslut. Förlamningen slår brett. Börsnoteringar lär skjutas fram. Investeringar bygger samtidigt mycket på relationer, vilket blir svårt när ingen vill ses. 

Läs mer: Riskkapitalnestorn: Oron nu liknar Lehman-kraschen 2008

Vissa pekar på att det är naturligt med en nedgång i marknaden där många bolag varit övervärderade. Redan innan corona-oron funderade jag på vilka startups som riskerar gå i konkurs när investerarna inte längre orkar pumpa in mer kapital. Nu lär den utrensningen komma tidigare. Krisaktien Fundedbyme är just nu ute efter pengar för att ”nå lönsamhet”. Techbuddy, ”Uber för techsupport”, ska enligt uppgifter vilja ta in omkring 50 miljoner kronor och kantas samtidigt av vissa utmaningar.

De psykologiska effekterna i samhället ökar risken för en djupare recession och arbetslöshet. Hoppet finns såklart fortfarande att det inte blir så illa med en kommande rekyl. Vissa diskuterar hur en kris skiljer agnarna från vetet. Det finns ett antal exempel på personer som byggt framgångar och rikedom under tidigare kriser som under 90-talet eller efter Lehman Brothers. Om du tänker efter noga kan du istället komma ut som en vinnare. Fokusera på riktiga värden, vad är ”nice to have” respektive ”must have”?

Ändrade beteendemönster kan även snabba på förändringar på sikt. Vi ser att nätapotek, nätmat och nätläkare går för högtryck och att kundsegmentet letar sig upp i åldrarna.

Läs mer: Aktieanalytiker: Digitala bolag kan gynnas av coronafrossan

Det är viktigt att fira framgångar, men då de som verkligen räknas (även om champagne aldrig är fel).
Det är viktigt att fira framgångar, men då de som verkligen räknas (även om champagne aldrig är fel).Foto: Kiyoshi T Segundo

Nya prioriteringar

Hoppas också att det blir slut med slöseriet bland vissa startup-människor. Det finns en tendens att leka med ”pappas pengar” – åka på lyxiga affärsresor, leasa en fin bil. Nu kanske dessa ”happy go lucky”-människor inser att riskkapitalet faktiskt ofta kommer från någon som har jobbat hårt för dem. 

Vi skjuter tyvärr upp ett antal event på framtiden. Bland annat Impact Summit under Åre Business Forum och Di Datacenter. Behovet att nätverka och inspireras kommer ju fortsatt finnas, men kanske vi hittar nya kreativa lösningar.

Var god hosta mot telefonen.
Var god hosta mot telefonen.

Doktorn kan (inte) komma

I veckan kunde vi rapportera att nätläkarna växte i rekordfart i fjol. Antalet besök dubblades. Ett oligopol har samtidigt bildats där Kry har hälften av marknaden och Min Doktor och Doktor.se har nästan resten. På kort tid har Krys värdering rusat i höjden till 8 miljarder kronor. Grundaren Johannes Schildt har lockat med sig Sveriges nog mest kända tech-vd: Spotifys Daniel Ek.

Coronafrossan har samtidigt gett en dubbel effekt. Dels så knappar oroliga förkylda svenskar in till nätläkarna och dels så får de andra ärenden när Vårdguiden 1177 är nedringt.

Läs mer: Miljardmarknaden dubblas – så stor är kostnaden för skattebetalarna

Läs mer: Här är Krys nya jättevärdering – Daniel Ek hemlig delägare

Läs mer: Patienter strömmar till nätläkarna efter corona

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera