Hoppa till innehållet

Sommarhetta för riskkapitalet – svenska teknikbolag tog in 800 miljoner

Pengarna har fortsatt att flöda till svenska teknikbolag under sommarlunken. I juli månad fyllde tillväxtbolagen på sina kassor med totalt 800 miljoner kronor i nytt kapital.

Vois vd och medgrundare Fredrik Hjelm samt Yubicos vd och grundare Stina Ehrensvärd.
Vois vd och medgrundare Fredrik Hjelm samt Yubicos vd och grundare Stina Ehrensvärd.Foto: Di/Most Photos/press.

Coronavirusets spridning i Sverige tycks ha mattats av – och riskkapitalet är fortsatt villigt att investera nya pengar i tillväxtbolag utanför börsen. 

De sex största rundorna summerades till totalt 797 miljoner kronor under juli. Därutöver skedde också en mängd mindre kapitalanskaffningar.

Det innebär att det nu har investerats uppemot 1,6 miljarder kronor under de senaste två sommarmånaderna, då summan var ungefär lika stor i juni.

Största vinnare blev it-säkerhetsbolaget Yubico YUBICO -1,95%Dagens utveckling som säkrade ny finansiering från pensionsjätten AMF, samt elscooterbolaget Voi som räknade hem ytterligare medel från storägaren VNV Global.

Här är de fem största rundorna som offentliggjordes under juli:

Yubico – 300 miljoner kronor

Teknikbolaget Yubico har fyllt på kassan med 30 Mkr från pensionsjätten AMF, till en värdering om 6 miljarder kronor. Tanken är att Stina Ehrensvärds bolag nu ska öka produktionen av sina säkerhetsnycklar i Sverige och även börja hyra ut produkten till kunder.

Voi – 270 miljoner kronor

Elscooterbolaget Voi gjorde en jätteförlust på 770 Mkr under 2019 – och tog efter en tung period under coronapandemin in nytt kapital till en billigare värdering. Merparten av pengarna kommer från riskkapitalbolaget VNV Global och ska delvis finansiera en entré i Storbritannien. 

Corpower – 93 miljoner kronor 

Svenska Corpower vill revolutionera vågkraften med sina bojar, som ska lanseras kommersiellt runt 2024. Bland andra Preem-miljardären Mohammed al-Amoudi har investerat i bolaget.

Lifecare X – 60 miljoner kronor 

Lifecare X utvecklar en digital hälsoplattform som kallas för Imaginecare. Efterfrågan har fått ett uppsving under coronapandemin, då fler patienter krävt behandling i hemmet.

Edume – 44 miljoner kronor

Kinnevik-veteranen Jacob Waern driver utbildningsappen Edume från London, med 20 anställda. Bolaget har redan teknikjättar som Airbnb och Uber på kundlistan och har nu fyllt på kassan för att växa ännu snabbare.

Willa – 30 miljoner kronor 

Svenska Willa Pay vill hjälpa frilansare att ta betalt för sitt arbete. Tanken är att etablera sig i USA redan från start – vilket fått EQT Ventures att köpa in sig i bolaget.

De största riskkapitalrundorna månad för månad:

Januari
Februari
Mars
April
Maj
Juni




Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera