Hoppa till innehållet

Extremt kapitalregn över startups i mars

Inflödet av kapital till den svenska tekniksektorn har fått en rivstart där mars månad sätter nytt rekord för det senaste året. Totalt trillade det in investeringar på 14,1 miljarder kronor – vilket är mer än halva totalen för 2020.

Epidemic Sound, med vd:n Oscar Höglund, Matsmart, med vd:n Karl Andersson, och Klarna, med vd:n Sebastian Siemiatkowski, tog in nytt kapital under mars.
Epidemic Sound, med vd:n Oscar Höglund, Matsmart, med vd:n Karl Andersson, och Klarna, med vd:n Sebastian Siemiatkowski, tog in nytt kapital under mars.Foto: Jack Mikrut, Jesper Frisk
Foto: Jack Mikrut, Jack Mikrut, Jack Mikrut
Foto: Jesper Frisk, Jesper Frisk, Jesper Frisk
Foto: Jack Mikrut

Trots att tillväxtaktier fått sig en törn på börsen i den pågående sektorrotationen tycks investerarna hungra efter teknikbolag. 2021 började starkt med investeringar i startups på 3,5 miljarder kronor under januari och februari.

Flertalet stora rundor, framför allt i Klarna och i Epidemic Sound, gjorde att investeringarna i mars drog iväg till 14,1 miljarder kronor enligt Di Digitals genomgång. Det slår 2020 års rekordmånad september som landade på 11,5 miljarder. Och är dessutom nära hälften av totalen för fjolåret på 27 miljarder. 

Återigen syns investeringar i bolag med fokus på ljud och finans, men även ett antal så kallade impactbolag som ska göra världen bättre och samtidigt tjäna pengar.

1. Klarna – 8,5 miljarder kronor

Klarna tog in 8,5 miljarder kronor för att fortsätta växa i USA och expandera verksamheten globalt. Den nya värderingen blir 262 miljarder kronor, en ökning med 180 procent sedan i fjol.

2. Epidemic Sound – 3,8 miljarder kronor

Svenska Epidemic Sound, som driver en digital musikbank, tog in nytt kapital från den tidigare delägaren EQT och den helt nya investeraren Blackstone. Bolaget värderades till 11,9 miljarder kronor i transaktionen. Senare under månaden framgick det att pensionsjättar som Alecta, AMF och TIN Fonder hade köpt aktier i bolaget för 800 miljoner kronor.

3. Matsmart – 350 miljoner kronor

Matsmart, säljer överblivna varor på nätet istället för att låta dem svinnas bort, och har sedan tidigare Ikea som delägare. I den senaste rundan deltog bland annat SEB.

4. Fishbrain – 263 miljoner kronor

Fishbrain har sedan i somras ökat antalet användare med nästan 2 miljoner till totalt 12 miljoner. Bolaget växlar upp sin satsning på e-handel i kombination med den sociala plattformen för fiskare.

5. Glooko – 250 miljoner kronor

Med Glookos teknik sammankopplas patienter med vården, där data från från blodsockermätare, CGM:s, insulinpumpar, insulinpennor samt appar och aktivitetsmätare samlas in i en plattform. Vården kan sedan diskutera datan med patienten via plattformen eller vid ett fysiskt möte. Bland annat är medicinjätten Novo Nordisk medfinansiär till bolaget.

6. Save by Solar – 215 miljoner kronor

Solcellsbolaget Save by Solar tog in kapital från ledande fastighetsprofiler. Pengarna kommer delvis användas till att bygga storskaliga så kallade PPA–anläggningar på mark och tak. 

7. Charge Amps – 150 miljoner kronor 

Laddteknikbolaget Charge Amps fortsätter växa och har fyllt på kassan från Swedbank Roburs fonder Microcap och Ny teknik.

8. Peltarion – 150 miljoner kronor

Ai-plattformen har gått in i sin mest expansiva fas – och med det inlett en stor utbildningsinsats för att förklara vad de egentligen gör. Familjen Wallenbergs ägarbolag FAM, EQT Ventures samt hedgefondmiljardären Jim Simons genom sitt Euclidean Capital gick in med mer kapital.

9. Xhail – 65 miljoner kronor

Den forne Cheiron-producenten Andreas Carlsson kom in i ett stukat projekt med en bra idé. Nu har bolaget Xhail städat ut, tagit in 65 nya miljoner och förfinat teknologin – och lovar att göra vem som helst till artist.

10. Esportal – 42 miljoner kronor

Koncernen driver gamingcenter som Inferno Online och hade 1.000 procents tillväxt på sin plattform i fjol. Med veteraner från bland annat Klarna ska de nu expandera i Norden.

11. Zaver – 40 miljoner kronor

12. Crosser – 30 miljoner kronor

13. Qlucore – 30 miljoner miljoner kronor

14. Wayout – 30 miljoner kronor

15. Corsmed – 26,4 miljoner miljoner kronor

16. We don't have time – 25 miljoner kronor 

17. Solidsport – 23 miljoner kronor

18. Grönska – 20,5 miljoner kronor

19. Regily – 20 miljoner kronor

20. HJN Sverige – 17 miljoner kronor

21. Prevet – 15 miljoner kronor

22. Rencom – 15 miljoner kronor

23. Skinome – 15 miljoner kronor

24. Algo DX – 13 miljoner kronor

25. Boneprox – 11 miljoner kronor

Läs mer: Julklappen till tekniksektorn: 3,4 miljarder i riskkapital

Läs mer: Rivstart för svenska techbolag – kammade hem 1,9 miljarder kronor under januari

Läs mer: Något mindre investeringar i februari – startups kammade hem 1,6 miljarder

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera